Eerste probleempjes - Reisverslag uit Linköping, Zweden van lyndemaaike - WaarBenJij.nu Eerste probleempjes - Reisverslag uit Linköping, Zweden van lyndemaaike - WaarBenJij.nu

Eerste probleempjes

22 Januari 2015 | Zweden, Linköping

Tjonge jonge, dan zitten we hier alweer een week. Ik (Lynde) zei gisteren al: “Deze chips hebben we anderhalve week geleden al gekocht.” Inderdaad, het voelt alsof we hier al veel langer zijn. We hebben al zoveel gezien en meegemaakt dat ik diep moet graven in mijn geheugen om wat dingen te vertellen.

Maandag zijn we verhuist van het hotel waar we in sliepen naar een corridor room in Ryd. We slapen met z’n tweeën op een kamer, maar hebben wel een keuken dus het is heel fijn dat we zelf kunnen koken: als we niet samen eten met andere mensen. Helaas is deze kamer ook maar voor een week en moeten we voor volgende week nog iets anders vinden. Waarschijnlijk wordt het de bank waar we nu op zitten. ;)
Dinsdag hebben we even de tijd genomen om te Skypen met het thuisfront. Erg leuk om iedereen even te zien (of alleen te horen) en even te kletsen. We zaten in de Universiteit, omdat we op dat moment nog geen internet hadden in onze corridor. Het leuke aan de universiteit is dat we een pasje hebben waarmee we 24/7 binnen kunnen komen met een code. Om deze reden verlieten wij ook pas tegen 22.00 uur de campus.

Verder hebben we deze week onze eerste lessen gehad. Vooral het vak Nordic Culture en Special Educational in a Swedish context vinden wij erg leuk. Film en Video wat minder, maar wie weet komt dat nog want we moeten onze eigen film maken. Voor dit laatste vak waren we direct al te laat aangezien dit vak in Norköpping gegeven wordt en wij in het verkeerde gebouw zaten… (Bruggers)

Het eerste reisje komt er al bijna aan! Deze reis hoort bij het vak Nordic Culture. We gaan naar de regio Jämtland wat ligt in het Noord- Westen van Zweden. We gaan hier naar verschillend culturele dingen en krijgen als het goed is veel te zien over de cultuur daar. Ook gaan we praten met Sami’s!

Onze eerste troubles hebben we ook gehad, maar gelukkig ook verholpen. Maaike’s slot bleek bevroren dus de sleutel was gebroken. Een aardige Zweed wilde het slot voor haar doorknippen. Onze eigen corridor krijgen wij 2 februari, maar dat is de dag dat wij naar Jämtland gaan. Aangezien we pas vrijdagavond laat terug komen waren we bang dat we nog langer op de bank zouden moeten slapen, maar gelukkig mag iemand anders onze sleutels halen 

Vandaag zijn we voor het eerst naar de system bolaget geweest. In Zweden mag er geen alcohol verkocht worden in supermarkten (alleen licht alcohol tot 3.5%), dus daarvoor moet je naar een speciale winkel. De System Bolaget is het Zweedse staatsbedrijf dat een monopolie heeft op de verkoop van alcohol. Ze hebben dit ‘geweldige’ systeem bedacht om het overmatig drankgebruik van Zweden terug te dringen. Bovendien is Lynde de enige van ons twee die alcohol mag kopen, want in Zweden moet je 20 zijn…

Oja en het heeft gesneeuwd. Niet zo’n beetje ook! Maandag is het begonnen met sneeuwen en het is tot nu toe nog niet gestopt. De fietspaden zijn spekglad en er zijn veel buitenlanders die ons echt voor gek verklaren dat wij op de fiets stappen. We zijn niet voor niet Nederlanders.

Vergeet niet om de foto’s te bekijken die onder aan deze pagina verschijnen! 

Liefs Maaike en Lynde

• 22 Januari 2015 - 22:26

Monique:

Hey Lynde, leuk van je te lezen en mooi dat je het naar je zin hebt. Veel plezier!!!

• 22 Januari 2015 - 23:19

Wim:

Hey Lynde,

Leuk om op deze wijze op de hoogte blijven van jullie belevenissen, daar in het koude noorden.
    Ga zo door, straks als al de opstart problemen voorbij zijn, kunnen jullie nog meer genieten.
    En door het blog ons ook te laten genieten. Succes en veel plezier.
    Groetjes...

• 23 Januari 2015 - 14:39

Margreet:

Ha Maaike,
    Zo te lezen hebben jullie het goed naar de zin.En wat een sneeuw!!!
    Geniet er maar van en houd ons op de hoogte
    P.s.prachtig dekentje

• 02 Februari 2015 - 14:19

Groep 3 De Langewieke:

Dag juf Lynde,

vind je het leuk in Zweden?
    Je bent heel erg lief en je kon goed les aan ons geven!
    We missen je.
    Heb je al minder problemen gehad? Ik had de titel even voorgelezen van dit stukje...;)

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lieve groetjes uit Dedemsvaart van de leukste groep 3 van het land! :D

Veel plezier nog daar!

• 05 Februari 2015 - 00:12

Debbie Spijkerman:

Vanavond via het thuisfront (Maaike) gehoord hoe ik jullie kan volgen.
    Maar ik lees al wel dat jullie je goed vermaken top!!
    Nou geniet er lekker van hoor en ik volg jullie graag.
    Maaike een dikke tuut uut de sluus

• 07 Februari 2015 - 14:35

Margreet:

Hieperdepiep hoera Maaike is vandaag jarig
    Van harte gefeliciteerd en maak er een leuke dag van.xxx