De eerste dagen - Reisverslag uit Linköping, Zweden van lyndemaaike - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Linköping, Zweden van lyndemaaike - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

17 Januari 2015 | Zweden, Linköping

Omdat er zoveel mensen zijn die toch wel heel nieuwsgierig zijn naar wat wij meemaken hier in Zweden, hebben we toch een blog aangemaakt.
Dus bij deze de eerste:

Het is alweer drie dagen geleden dat we naar Zweden vlogen. Woensdagochtend om 11.30 uur vertrok ons vliegtuig. Dit was na een half uur vertraging, geen een keer ons paspoort te hoeven laten zien en een koffer die 1,5 kilo te zwaar was. Nadat we geland waren op het vliegveld van Stockholm, zijn we eerst met een trein naar Stockholm gegaan. Hier moesten we overstappen naar een trein die naar Linköping ging. De treinreis duurde ongeveer 2 uur. Maar we konden veel zien dus de tijd ging snel voorbij. Rond 17.00 uur kwamen we aan op het station van Linkoping. Gelukkig wisten we gelijk waar we heen moesten. Lynde had namelijk vanuit de trein al het hotel, Östergyllen, gezien. Hier hebben we onze spullen neergezet om na een half uur weer weg te gaan om even bij de Universiteit te kijken. Dit dachten we even lopend te doen. Dat viel tegen. We liepen namelijk richting de Universiteit. Helaas de verkeerde. Vanuit daar hebben we maar een bus gepakt omdat veel mensen zeiden dat het heel ver lopen is. Met de bus waren we er zo. Toen zijn we naar het gebouw gegaan waar we ons welkomstpakket konden ophalen. Maarja, dan ben je in het gebouw. Waar zit het goede lokaal dan!? Na eerst wat rondgelopen te hebben, zijn we het maar gaan vragen. Maar veel mensen wisten niet waar het zat. Uiteindelijk kon iemand ons helpen en kwamen we na ruim 25 minuten zoeken aan in het International Office. Hier kregen we een uitgebreide uitleg over de Universiteit. De Universiteit is echt heel groot. Er studeren wel 27.500 studenten, waarvan er ongeveer 300 ‘exchange students’ zijn. Als afsluiting van de dag hebben we bij de MC Donalds gegeten. 
Na een heerlijk nachtje slapen in ons leuke hotel ging om 8 uur de wekker alweer. Het ontbijt was namelijk maar tot 9 uur. Na het ontbijt hebben we ons rustig omgekleed en zijn daarna op pad gegaan om op zoek te gaan naar een fiets. Dit is vrij snel gelukt. Bij de tweede winkel was het al raak. Beide hebben we een fiets voor 860 Kronen inclusief slot en licht. Dat is toch netjes! Nu kunnen we lekker door Linköping crossen. Maar eerst naar de Campus. Hier moesten we nog de laatste dingen ophalen en activeren. Met enige omwegen kwamen we hier aan. Eerst hebben we lekker een kop thee en koffie gedronken. De studentenkaart en het activeren van de mail was snel geregeld. Nadat we dit geregeld hadden, zijn we naar de supermarkt gegaan om Knäckebröd te halen. We moeten natuurlijk wel een Zweedse lunch hebben op onze eerste dag. Dit hebben we lekker in ons hotel opgegeten. Daarna zijn we in de gemeenschapsruimte gaan zitten om nog wat dingen te activeren en om ons rooster te bekijken. Het was al weer snel kwart voor 3, op naar de Campus. Maaike moest hier namelijk boeken ophalen die ze had gekocht van een meisje die hier al langer studeert. Nadat we dit opgehaald hadden, zijn we naar de IKEA geweest. Hier hebben we Zweedse balletjes en zalm gegeten. Binnen een kwartier fietsen waren we weer thuis terwijl we er de heenweg 3 keer zo lang over hebben gedaan..
Net als gister ging de wekker al weer om 8 uur. Na het ontbijt zijn wel nog in ons hotel gebleven en hebben nog wat dingen gelezen en rustig aan gedaan. Om 11 uur zijn we weggegaan op weg naar de Campus. Maar eerst een stop bij een postkantoortje om onze simkaarten op te waarderen. Bij aankomst op de campus hebben we eerst even gegeten. Voor 64 kronen kon je warm eten en alles opscheppen wat je maar wilt. De aula, waar we zaten, was erg groot. Alle gebouwen zijn erg groot! Om 13.00 uur ging onze oriëntatie dag beginnen. Eerst kregen we in een gigantische collegezaal uitleg over het semester, het international office, vakken en de studentenvereniging. Daarna kregen we nog een voorlichting die gericht was op de mensen die het vakgebied onderwijs hebben gekozen. Na deze bijeenkomsten konden we naar de gezamenlijke ruimte, een soort aula. Hier stonden allemaal kraampjes waar studentenverenigingen, de sporthal, huizenverhuurders en nog veel meer stonden. Ook hebben we hier Fika gegeten. Dit is iets typisch Zweeds: koffie met cake. Daarna hebben we rondgelopen op de Campus. We kwamen uit bij Karralsen. Dit is een gebouw met een bar waar studenten altijd op donderdag en vrijdag iets gaan drinken tussen 15.00 en 18.00. Hier kwamen we al snel mensen tegen. Na even gezeten te hebben, kwamen we erachter dat we al een informatiebijeenkomst gemist hebben. Oeps… Gelukkig werden we later bijgepraat door Nederlandse jongens, die wel netjes bij de bijeenkomst waren geweest. Al snel vormde zich een groep waarmee we gezellig aan het kletsen waren en biertjes mee gedronken hebben. De whatsapp groep werd aangemaakt. Rond half 7 zijn we met drie Nederlandse jongens naar een pub gegaan om daar wat te eten, een hamburger. Na verloop van tijd kwamen de anderen binnen die we eerder die dag ontmoet hadden. Samen met hen hebben we in de pub nog wat gedronken. Rond 10 uur zijn we weg gegaan om naar een corridor party te gaan, dit is een soort huisfeestje. Dit viel tegen.. Daarom zijn we maar weer terug gegaan naar de pub. Op de bovenverdieping was namelijk een kleine kroeg/disco. Hier hebben we gedanst, gekletst. Erg gezellig was het.
We hebben al veel leuke reisjes gepland voor komende tijd! 2 februari tot 6 februari gaan we naar Jämtland, eind maart gaan we waarschijnlijk naar Lapland en begin mei gaan we naar Smäland.
Ook hebben we een Zweeds telefoonnummer. Maaike is alleen op haar Zweedse telefoonnummer te bereiden. Lynde zowel op haar Zweedse als op haar Nederlandse telefoonnummer.
Maaike: 0704046579
Liefs,
Lynde & Maaike

• 17 Januari 2015 - 17:11

Yael:

Leuk, veel plezier dames!

• 17 Januari 2015 - 19:48

Lizan:

I looooove fika! Tip: ga op zoek naar een leuk koffietentje waar je uit heel veel verschillende taarten kunt kiezen :-). En lunch dan licht, als je niet kilo's zwaarder terug wilt komen. Have fun!!!

• 17 Januari 2015 - 20:16

Ankal:

Heerlijk om jullie verslag te lezen. Uit jullie korte berichtjes begreep ik al dat het gezellig is...

• 17 Januari 2015 - 23:36

Riet Spijkerman:

Wel een beetje laat, maar ik las jullie verslag. Zo te lezen, hebben jullie het al erg gezellig en zullen jullie je niet gauw vervelen. Maak er een leuke tijd van. Groetjes Riet Spijkerman.

• 18 Januari 2015 - 00:48

Janet Vlasblom:

Ho Maaike en Lynde natuurlijk.

Nou jullie zijn al,druk geweest en de bar al,ontdekt, goed bezig hoor!
    En leuke reisjes in het vooruitzicht.
    Nou meiden veel plezier en geniet er van.

• 19 Januari 2015 - 17:55

Yvonne Spijkerman:

Hallo meiden, volgens mij zijn jullie al aardig ingeburgerd. Leuk om jullie verslag te lezen. Heel veel plezier de komende tijd. Liefs

• 19 Januari 2015 - 21:11

Daniël:

Klinkt erg leuk allemaal, geniet er van!