De tweede maand in Linköping - Reisverslag uit Linköping, Zweden van lyndemaaike - WaarBenJij.nu De tweede maand in Linköping - Reisverslag uit Linköping, Zweden van lyndemaaike - WaarBenJij.nu

De tweede maand in Linköping

05 Maart 2015 | Zweden, Linköping

Het is alweer een tijdje geleden dat we voor het laatst iets op onze blog hebben geplaatst. Er is dan ook een hoop gebeurd. Eerst zullen we maar een antwoord geven op de vraag die we afgelopen tijd erg vaak, vanuit Nederland, hebben gekregen: ‘Studeren jullie daar wel…?’ Ja, dat doen wij zeker! Wij volgen hier vier verschillende vakken. Eén van deze vakken heet ‘Film, Video as an aestetic expression’. Dit is het saaiste vak dat wij hier hebben. Het gaat namelijk over het gebruik en de geschiedenis van films in de klas. De informatie die wij hier kregen hebben wij al in het eerste jaar van de PABO geleerd als ze er al niet vanuit gingen dat het algemene kennis is. Daarnaast zijn de rest van de vakken gelukkig een stuk interessanter. Wij volgen ook een vak dat ‘Special education in a Swedish Context’ heet. Dit vak gaat over het onderwijs in Zweden maar ook over speciale leerbehoeften. Voor dit vak hebben wij al verschillende scholen bezocht. Eén van deze school was een speciaal onderwijsschool waar bijna één op één onderwijs wordt gegeven. Daarnaast zijn we ook nog naar een Montessori school geweest. Het derde, tevens leukste vak dat wij volgen, heet ‘Nordic Culture’. Dit vak gaat over de cultuur van de Scandinavische landen. Voor dit vak moeten wij ook twee reisjes maken. Eén hiervan hebben wij al gehad, dat was de trip naar Jamtland. De volgende is in mei en die gaat naar Smäland. Dit ligt in het zuiden van Zweden. Het vierde vak dat wij volgen is Zweeds. Als het goed is, hebben wij aan het eind van ons semester niveau A1. Dit vak is voor ons goed te doen aangezien het Zweeds erg op het Nederlands lijkt. Iedereen zegt hier ook altijd dat het Nederlands maar een raar taaltje is. Volgens hen is het een mengelmoes van Engels, Zweeds en Duits.

Naast het gewone schoolleven hebben we natuurlijk ook een aantal feestjes gehad. Zo hebben we carnaval gevierd in een groot huis. Een aantal Spanjaarden hadden dit georganiseerd. Ook hebben we een aantal feesten in Karallen gehad. Dit is een gebouw op de Campus. Als je een kaartje voor één van deze feesten wil hebben, moet je ‘queuen’. Dit betekent in de rij staan. Je staat dan van 03.00 tot 08.00 uur ( ’s nachts!!!!) in de rij voor een kaartje. Gelukkig mag je wel vier kaartjes tegelijkertijd halen. We verdelen het een beetje zodat je niet te vaak in de rij hoeft te staan. Tot nu hebben wij nog geen één keer in de rij gestaan maar we zijn bang dat volgende keer onze beurt is…

Naast de feestjes en de lessen moeten we natuurlijk ook onze sportieve kant laten zien. Daarom hebben we een abonnement op de sportschool genomen. Niet helemaal ons ding maar we moeten toch wat. Als het zwembad geen acht euro per keer was geweest dan hadden we dat gedaan. We hebben een kaart gekocht dat we voor 15.30 binnen moeten zijn. Met deze kaart kunnen we naar de fitness, maar we kunnen ons ook inschrijven voor verschillende groepsactiviteiten. Zo hebben we al twee keer gefietst en hebben we vanmiddag een les bodypump.

Ook zijn we twee weken geleden naar een IJshockeywedstrijd geweest. Dit was echt superleuk om te zien. Ze pakken het hier echt groots aan. En Linköping had nog gewonnen ook met 5-1!

Na bijna twee maand Zweden wordt het toch wel tijd voor een eerste bezoekje. Ik (Lynde) ben niet mee geweest naar de Stockholm en Helsinki trip (lees hieronder van Maaike), maar ik had bezoek! Amarinske kwam donderdagmiddag aan en we hebben hier met z’n tweeën 3 dagen genoten van Linköping en omgeving. Lekker gefietst naar Berg en teveel FIKA gedaan, waardoor ik me nu tonnetje rond voel, haha. Amarinske en ik zijn vrijdag naar de bioscoop geweest. Het is hier in de bioscopen super druk! De indruk die ik op deze vrijdag kreeg was dat de bioscoop hier op een avond meer bezoekers trekt dan in Nederland in een hele week! Vanaf zaterdag kwam Raoul ons vergezellen en hebben we regenachtig Linköping bekeken en wederom veel FIKA gedaan. Maandag zijn we met z’n drieën met de bus naar Stockholm afgereisd en hebben we rondgelopen in de stad en de spullen van Raoul en mij naar het hostel gebracht. Aan het eind van de dag was het tijd voor Amarinske om terug te vliegen naar huis en hebben Raoul en ik genoten van een heerlijke pizza en een glaasje wijn . De rest van de dagen hebben Raoul en ik echt de toerist uitgehangen: alle trekpleisters gezien, gewinkeld, gegeten, gedronken. Foto’s met uitleg volgen later… Helaas kwam aan deze week ook een eind dus vloog Raoul woensdag aan het eind van de middag terug naar Amsterdam en nam ik in dezelfde tijd de bus terug naar Linköping. Apart idee dat hij nog eerder in Amsterdam was met het vliegtuig dan ik met de bus in Linköping.

Ik (Maaike) ben afgelopen weekend naar Helsinki en Stockholm geweest. We gingen met een groep van ongeveer 55 exchange studenten. Vrijdag vertrok de bus vanuit Ryd naar Stockholm. Hier namen we namelijk de boot naar Helsinki. Zaterdag hebben we Helsinki bezocht. We hebben hier verschillende kerken en gebouwen gezien. Daarnaast zijn we ook nog naar een eiland, genaamd, Suomenlinna, geweest. We hadden niet heel veel tijd in Helsinki. Om 17.00 uur moesten we namelijk weer terug zijn op de ferry. ’s Avonds zijn we lekker naar de sauna, de pub en naar een disco geweest. Zondag hebben we Stockholm bezocht. Hier hebben we een museum en verschillende gebouwen bezocht.
Als je ons adres wilt weten, kun je ons altijd een berichtje sturen.

De foto's van de laatste weken komen, dus voor dat, nog even geduld...

Korte samenvatting voor Niek: We leven nog.

• 05 Maart 2015 - 12:53

Natasja:

Hallo meiden,

Leuk om jullie verslag te lezen. Plaatjes kijken is ook leuk en prachtig. WTF is Fika?
    Goede samenvatting gemaakt voor je broertje Maaike of te wel LOL en YOLO

• 05 Maart 2015 - 15:18

MONIKE:

Zo dat duurde even maar het was dan wel weer een mooi verhaal om te lezen. Geniet nog van de weken met de daarbij behorende studie en uitjes.
    Heel veel plezier

Monique

• 16 Maart 2015 - 13:41

Groep 3:

Dag juf Lynde!

Is het daar leuk? (Noud V.)
    Ben je ook in die toren geweest in Helsinki (van de foto)? (Vince)
    We missen je! (Alysha en nog heeeeeeeel veel andere kinderen ;))
    Heel erg zelfs! (Jutte)
    En, mis jij ons ook? (Sem)
    Straalt de zon er ook? Want er ligt zoveel sneeuw... (Lisanne S.)

Ik ga ook naar Zweden op vakantie! (Merlynn)

Dank je wel voor het kaartje!!! (Noud K.)

Heel veel plezier nog daar en succes met de studie!

Groetjes van groep 3!